Chtěl jsem jít na něco nenáročného ve smyslu: žádná akce, spektákl, CGI efekty. Zkrátka něco komornějšího. Chtěl jsem vstřebat nějaký “obyčejný” příběh. Zásadně nečtu recenze, než se vydám do kina. Maximálně si přečtu první dvě tři věty z popisku distibutora. Ano, vím, že jsou často závádějící. Takže: Romantický, drama, příběh z dob divokého Západu.  Tyhle  štíky mi stačily, abych se vydal vstříc diváckému zážitku.

Celý popisek zněl: 60. léta 19. století, San Francisco. Svobodomyslná Vivienne se zamiluje do zamlklého truhláře Holgera. Po jeho boku se vydává malebnou krajinou nevadských kaňonů a lesů najít svůj vysněný domov. Usídlí se v malém, zdánlivě klidném městečku, které ovládá zkorumpovaný starosta a jeho společníci. Když Holger odchází bojovat do občanské války, zůstává Vivienne sama čelit nástrahám drsného prostředí, do kterého vnáší chaos zejména despotický starostův syn Weston. Druhý režijní počin Vigga Mortensena je nadčasovou romancí dvou fatálně svéhlavých milenců.

Westernové melodrama. Jo! Přesně na tohle jsem měl včera náladu. Ta ta ta da, da ta da da, data dada… znělo mi v hlavě. nějak jsem zapomněl, že hudební doprovod typický pro westerny z 60. let jsou jaksi mimo módu. Škoda. No more John Wayne, Garry Cooper, Burt Lancaster nebo Robert Mitchum. Na mého oblíbence Clinta Eastwooda jsem nezapomněl, jenže jeho westenové příběhy jsou jiné. Drsnější. Rozhodně ne romantické. Pochopitelně znám Madisonské mosty, ale to není zase western a navíc je to pro drsňáka Harryho spíš vyjímka. A já chtěl sakra romantiku!

Jaksi mi nedošlo, kdo stojí v případě The Dead Don’t Hurt (originální název filmu) za scénářem a režíí. Viggo Mortensen se mi líbil v Pánovi Prstenů a mám ho stále v hlavě jako smutného krále Aragorna (navzdory všemu, co kdy natočil).

Značně to ovlivnilo moje rozhodnutí jít právě na tenhle biják. Pochopitelně úplně špatně.

Spoiler alert!

Kinda…

První půl hodiny jsem byl trochu zmatený. Časové skoky odváděli mou pozornost. Tak byla to sakra ona na tom začátku? Jméno souhlasí… ale co ta malá holka? Sakra práce… Jo, je to ona. Ne, to bude její matka?

Whaaaat?

Absence chronologie mi na tomhle filmu dost vadila. Po 40 minutách jsem zvažoval odchod. Dělám to vyjíměčně, ale nemám problém se sebrat a jít, když mě film nebaví a je mi úplně jedno, že jsem za něj zaplatil. Říkám si škoda času, ne peněz. Vydržel jsem. Ještě bych mě dodat, že jsme s dcerou (16) byli v kině doslova jen mi dva, což ale zřejmě souvisí s časem vysílání (15:10) a prodlouženým víkendem. Takže jsem se jí zeptal, jestli ji to baví. Čekal jsem spíš omluvný úsměv a zavrtění hlavou. Řekla, že docela ani, takže jsem se rozhodl vydržet.

Lituji toho?

Upřímně nevím. Ke konci mi to do sebe začalo zapadat. Malá odbočka. Nevím, jak jste se dostali na moje stránky, jestli jen díky Google, nebo mě sledujete a víte, že jsem spisovatel. Uvozovky nedávám schválně, neb to prý znehodnocuje dojem. Napsal jsem knihu, vydal ji samonákladem (je zdarma a můžete ji stáhnout i na těchto stránkách) a píši pokračování, takže jsem SPISOVATEL.

Tečka.

Málokdy mě překvapí obrat děje a zápletku vytuším většinou po pár vteřinách zlomové scény. Je to dar i prokletí. Spíš jsem za to vděčný, nebudu lhát. Okamžitě jsem věděl, co se stane, když nebohou Vivienne navštíví padouch Weston. Tím nemyslím samotný akt, ale co z toho bude a co bude nejspíš následovat, až se Holger vrátí z války.

V podstatě jsem se strefil. Jen ten konec jsem čekal trochu jiný. Tím nemyslím Westonův osud, ale závěrečná scéna. Čekal jsem nějaké poselství. Prostě něco. Zkousnu otevřený konec, i když mám raději dokončené příběhy. Ne, že by tenhle neskončil, jen..

Tak nějak o ničem.

K hereckým výkonům nemám asi žádnou výtku. Ke scénáři ano, to už jsem zmínil. Stejně tak nemám nic proti erotickým scénám (byť na dnešní dobu plnou porna, otevřené reklamy na sexuální pomůcky přímo v OC, vlastně o nic nešlo), ale tady byla slovy Jakea z Dva a půl chlapa jaksi nadblbečná.

Moje hodnocení?

Těžko říct. není to šptatný nebo hloupý film o ničem. Jen jsem si osobně z něj nic neodnesl. Těžká a drsná doba, uvěřitelný příběh a… Nic.

Bylo by ode mě nespravedlivé dát mu pod 70 % Nicméně víc mu dát prostě nemůžu Třeba se vám ale bude líbit.

Jdu si najít něco s Garry Cooperem a dostanu to, co čekám.

Ta ta ta da, ta ta dadada.

70/100

Moji náladu naplnit nedokázal. Na druhou stranu jsem měl zjevně nesprávná očekávání. Hudební podkres si napamatuji. Buď za nic nestál, nebo tam byl minimální. Skoky v ději mně dost vadili, ale dají se pochopit. Dlouho se nic neděje. Spíše drama než romantika.

Až nakonec světa

The Dead Don't Hurt, 2024