Obyčejně nerecenzuji “vykopávky”. Proč taky, že jo? Jenže… nakonec proč ne? Tenhle film mě totiž zaujal. Bloumám si tak YouTubem a z nějakého důvodu mi nabídl tenhle film, který je o pár let mladší než já. Na náhledovce se na mě dívá Malcom McDowell, kterého jsem měl rád, i když hrál většinou jen záporáky. Jak to, že jsem o tomhle filmu nikdy neslyšel? Asi protože tady nehraje ani Caligulu nebo démonického SS-mana, kapitána Von Berkowa ve Štvanici, či zlosyna Cochrana v Létajícím oku. See full movie. Takže bez subtitelusů. Never mind. Tak schválně, jak jsem na tom s angličtinou? Pouštím video a… Dávám film na jeden zátah.

Už vzhledem ke stáří filmu nečekejte CGI spektákl. Nicméně, letci První světové je pořád zajímavé téma. Anglišššština je dobře srozumitelná a co nedávám, chápu dobře z kontextu. Narozdíl od rozporuplných nebo vyslověně psychotických postav, kterým dokáže Malcolm McDowell vtisknout duši, tady hraje kladného a předčasně zestrálého hrdinu bez bázně a hany.

Jako hany, ne honey.

Stíhači na start!

No jo, ty vole!

Tak se totiž tenhle film jmenoval v československé distribuci. Teprve po shlédnutí, jsem si uvědomil, že jsem na tomhle bijáku byl coby čerstvý puboš v Alfě nebo Blaníku na Václavským václáváku! Takže jsem se díval na obnovenou premiéru bez toho, aniž bych si z něj cokoliv pamatoval!

Ach ta paměť!

Možná proto, že jsem tenkrát čekal víc akce a ono je to spíš psycho drama. Dobré psycho drama, mimochodem.

Na to, abyste ho plně ocenili, musí vám být aspoń pade a/nebo navštívit Sovětský svaz.

Jo.

Leteckým soubojům neubírá ani klíčovací plátno a efekty výbuchů podobné spritům z dob Commodore 64. Protože o ně vlastně ani nejde. Hlavní hrdina, který vlastně není ani tak McDowell, mladý nováček s 15 odlétanými hodinami na dřevěném dvojplošníku dychtící natřít Skopčákům ocasní plochy. McDowell, coby kapitán myslím 607. letky má čirou náhodou cosi s jeho sestrou, ale to nehraje roli. I když… Není dvakrát nadšený, že zrovna jeho potencionální švára nastoupil k jeho letce, protože by mohl ségře bonznout, že utápí stres z válečné vřavy na dně láhve a jeho vlasy mají barvu Gandalfovy hřívy. Navíc ví, že průměrná životnost nováčka v jeho squadroně je 10 dní. To se pochopitelně časem změní.

V souvislosti s tímto filmem jsem si vzpomněl na Dunkerk. Jako že taky víc drama než válečný film.

Hele, já bych řekl, že Stíhači na start! mají větší hloubku, přestože nejsou v 8K, Dolby Atmos a formátu 21:9. Tohle je ryzí osmdesátkový film (na sedmdesátkový je zase už doicela pokročilý).

Bavil jsem se. Dokázal jsem si vytvořit vztah s nejedenou postavou.